মাৰ্কিন ৰাষ্ট্ৰপতি ড’নাল্ড ট্ৰাম্পৰ অহংকাৰ ভাঙিছে ৰাছিয়াৰ ৰাষ্ট্ৰপতি ভ্লাদিমিৰ পুটিনে। ট্ৰাম্পৰ ‘অসভ্যতা’ৰ কঠোৰ উত্তৰ দিছে তেওঁ! ভাৰতীয় প্ৰধানমন্ত্ৰী নৰেন্দ্ৰ মোদীক নিজৰ গাড়ীত বহুৱাই পাৰ্শ্ববৈঠকলৈ যোৱাৰ পিছত আন্তৰ্জাতিক বিশেষজ্ঞৰ এটা অংশৰ ধাৰণা এনেকুৱা।

চীনৰ তিয়ানজিনত অনুষ্ঠিত শাংহাই সহযোগিতা সংস্থা (এছচিঅ’)ৰ শীৰ্ষ সন্মিলনৰ মাজত চীনৰ ৰাষ্ট্ৰপতি জিনপিং আৰু ৰাছিয়াৰ ৰাষ্ট্ৰপতি পুটিনৰ সৈতে পাৰ্শ্ববৈঠক কৰিছে প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীয়ে।

SCO বৈঠকত ভাষণ দিয়াৰ পিছত পুটিনে মোদীৰ সৈতে পাৰ্শ্ববৈঠকৰ বাবে ৰাওনা হয়। ৰাছিয়াৰ ৰাষ্ট্ৰপতিৰ নিজৰ গাড়ীত উঠি দুয়ো ৰাষ্ট্ৰপ্ৰধান বৈঠকস্থলীলৈ যায়। ভাৰতীয় সময় অনুসৰি দুপৰীয়া ১২ বজাৰ কিছুসময় পিছত মোদী আৰু পুটিনৰ দ্বিপাক্ষিক বৈঠক আৰম্ভ হয়।

সূত্ৰৰ খবৰ অনুসৰি, SCOশীৰ্ষ সন্মিলনৰ স্থানৰ পৰা ৰিটজ-কাৰ্লটন হোটেলত অনুষ্ঠিত ভাৰত-ৰাছিয়া দ্বিপাক্ষিক বৈঠকত যোগদানৰ বাবে পুটিনে প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীৰ সংগ বিচাৰিছিল। তেওঁ মোদীৰ সৈতে একেখন গাড়ীত একেলগে যাবলৈ ইচ্ছা প্ৰকাশ কৰিছিল।

সেয়ে শীৰ্ষ সন্মিলনৰ পিছত পুটিনে প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীৰ বাবে প্ৰায় ১০ মিনিট অপেক্ষা কৰে। তাৰ পিছত মোদীক লৈ বৈঠকস্থলীৰ উদ্দেশ্যে ৰাওনা হয়। কিন্তু পুটিনে কিয় প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীক নিজৰ ব্যক্তিগত গাড়ী ‘অৰাছ ছেনাট লিমুজিন’ত বহুৱাই বৈঠকস্থলীলৈ লৈ যাব বিচাৰিছিল?

বিশেষজ্ঞৰ এটা অংশৰ মতে, ভাৰত-ৰাছিয়াৰ বন্ধুত্ব প্ৰদৰ্শন কৰি ট্ৰাম্পৰ দম্ভ ভাঙিবলৈ পুটিনে এই পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিছে। এই ঘটনাৰ সূত্ৰপাত আলাস্কাত ট্ৰাম্প-পুটিন বৈঠকৰ সময়ৰ পৰা।

১৫ আগষ্টত আলাস্কাৰ এংকৰেজ চহৰৰ ওচৰৰ মাৰ্কিন সেনাঘাটি ‘জয়েণ্ট বেছ এলমেনডৰ্ফ-ৰিচাৰ্ডছন’ত ট্ৰাম্পৰ সৈতে মুখামুখি বৈঠকত বহিছিল পুটিন। আলাস্কাত অৱতৰণৰ পিছত ট্ৰাম্পে নিজৰ গাড়ীত পুটিনক বৈঠকস্থলীলৈ লৈ গৈছিল।

ট্ৰাম্পে যেতিয়া পুটিনক লৈ আলাস্কা বিমানবন্দৰৰ পৰা ৰাওনা হয়, তেতিয়া ৰাস্তাৰ দুয়োপাশে আমেৰিকাৰ বিভিন্ন অত্যাধুনিক যুদ্ধবিমান আৰু সমৰ হেলিকপ্টাৰ সজোৱা আছিল। বিশেষজ্ঞৰ মতে, নিজৰ ক্ষমতা প্ৰদৰ্শনৰ বাবেই ট্ৰাম্পে পুটিনক নিজৰ গাড়ীত লৈ গৈছিল আৰু ৰাস্তাৰ কাষত সামৰিক বিমান আৰু হেলিকপ্টাৰ সজাইছিল।

পুটিনে সেই অপমান নিঃশব্দে হজম কৰিছিল। ১৭ দিনৰ পিছত, সোমবাৰে তেওঁ উত্তৰ দিলে। প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীক কাষত বহুৱাই আমেৰিকাক ভাৰত-ৰাছিয়াৰ বন্ধুত্বৰ বাৰ্তা দিলে। আমেৰিকাৰ শুল্কৰ ভাবুকিৰ বিৰুদ্ধে মস্কোৰ সৈতে নতুন দিল্লীৰ তেল বাণিজ্যৰ এক দৃশ্যমান ঘোষণা দিলে। বিশেষজ্ঞৰ এই অংশৰ এনে ধাৰণা।

মোদীক পাৰ্শ্ববৈঠকলৈ লৈ যোৱা পুটিনৰ গাড়ীৰ গুৰুত্বও কম নহয়। অৰাছ ছেনাট লিমুজিন হৈছে ৰাছিয়াৰ ৰাষ্ট্ৰপতিৰ ব্যক্তিগত গাড়ী। পুটিনৰ বাবে বিশেষভাৱে নিৰ্মিত এই গাড়ী।

১৯৪৫ চনত নিৰ্মিত ছ’ভিয়েট যুগৰ লিমুজিন জেডআইএছ-১১০ৰ অনুকৰণত নিৰ্মিত এই গাড়ী ৰাছিয়াৰ অটোম’বাইল কোম্পানী অৰাছৰ ডিজাইন। এই গাড়ী নিৰ্মাণ কৰিছে ৰাছিয়াৰ অটোমোটিভ প্ৰযুক্তি উন্নয়ন সংস্থা ‘চেণ্ট্ৰেল ছায়েণ্টিফিক ৰিছাৰ্চ অটোম’বাইল এণ্ড অটোমোটিভ ইঞ্জিন ইনষ্টিটিউট’ বা ‘নামি’য়ে।

ইয়াৰ পূৰ্বে পুটিনে মাৰ্চিডিজ-বেঞ্জ এছ ৬০০ গাৰ্ড পুলমেন ব্যৱহাৰ কৰিছিল। ২০১৮ চনৰ পৰা তেওঁ ছেনাট লিমুজিন ব্যৱহাৰ কৰি আছে। পুটিনক সৰ্বোচ্চ সুৰক্ষা প্ৰদানৰ উদ্দেশ্যে নিৰ্মিত এই গাড়ী ৰাছিয়াৰ চৰকাৰৰ ক্ষমতা, মৰ্যাদা আৰু শক্তিৰ প্ৰতীক হিচাপেও চিহ্নিত।

লিমুজিন গাড়ীত ৪.৪ লিটাৰৰ ভি৮ পেট্ৰ’ল ইঞ্জিনৰ লগতে এটা বৈদ্যুতিক মটৰ আছে। ইঞ্জিনে প্ৰায় ৬০০ হৰ্চপাৱাৰ ক্ষমতা উৎপন্ন কৰিব পাৰে, যিয়ে গাড়ীখনক মসৃণভাৱে চলাৰ বাবে পৰ্যাপ্ত গতি আৰু শক্তি প্ৰদান কৰে।

অৰাছৰ ছেনাট লিমুজিনৰ ওজন প্ৰায় ৬,২০০ কিলোগ্ৰাম। মাত্ৰ ছয় ছেকেণ্ডত ঘণ্টাত ১০০ কিঃমিঃ গতি তুলিব পাৰে এই গাড়ীয়ে! পৰৱৰ্তী কেইছেকেণ্ডত ই ২৫০ কিঃমিঃ/ঘণ্টা গতিত যাব পাৰে।

পুটিনৰ ছেনাট লিমুজিনক এখন ‘চলন্ত দুৰ্গ’ বুলি গণ্য কৰা হয়। ইয়াত শক্তিশালী বুলেটপ্ৰুফ কাঁচ আছে। গাড়ীৰ মজিয়া আৰু চালৰ তলতো সুৰক্ষা ব্যৱস্থা আছে, যি অতৰ্কিত আক্ৰমণৰ সময়ত গুলি আৰু বিস্ফোৰণৰ পৰা যাত্ৰীক সুৰক্ষিত ৰাখে।

শত্ৰুৰ আক্ৰমণৰ পিছতো গাড়ীৰ গতি বন্ধ নহয়, তাৰ বাবে এটা বিশেষ ইন্ধনৰ টেংক আছে। অগ্নিনিৰ্বাপক ব্যৱস্থা আৰু ক্ষতিকাৰক গেছৰ পৰা যাত্ৰীক সুৰক্ষিত ৰখাৰ ব্যৱস্থাও আছে।

লিমুজিনৰ পিছফালৰ খিৰিকীৰ মাজেৰে জৰুৰীকালীন প্ৰস্থানৰ পথ আছে। ইয়াত নিৰাপদ যোগাযোগ ব্যৱস্থাও আছে। পুটিনৰ গাড়ী চলোৱাৰ দায়িত্ব থাকে বিশেষ প্ৰশিক্ষণপ্ৰাপ্ত বাহিনীৰ সদস্যৰ ওপৰত।

সংবাদ মাধ্যমৰ এক প্ৰতিবেদন অনুসৰি, গাড়ীৰ সাধাৰণ মডেলৰ মূল্য তিনি কোটি টকাৰো অধিক। কিছুমান মডেলৰ মূল্য আঠ কোটি টকা পৰ্যন্ত হ’ব পাৰে। শুনা যায়, উত্তৰ কোৰিয়াৰ একনায়ক কিম জং উনকো পুটিনে এই বিলাসবহুল গাড়ী উপহাৰ দিছে। সোমবাৰে সেই গাড়ীতেই মোদীৰ সৈতে পাৰ্শ্ববৈঠকলৈ যায় পুটিন।

উল্লেখযোগ্য যে, ট্ৰাম্পৰ শুল্কনীতিয়ে ৰাছিয়া, ভাৰত আৰু চীনক আৰু ওচৰ কৰি এটা নতুন ত্ৰিদেশীয় অক্ষ গঠনৰ সম্ভাৱনা সৃষ্টি কৰিছে। আমেৰিকাৰ আপত্তিৰ পিছতো ৰাছিয়াৰ পৰা অশোধিত তেল ক্ৰয় অব্যাহত ৰখাৰ বাবে ট্ৰাম্পে ভাৰতীয় পণ্যৰ ওপৰত জৰিমনাসহ ৫০ শতাংশ শুল্ক আৰোপ কৰিছে।

এই পৰিপ্ৰেক্ষিতত, ৩১ আগষ্ট আৰু ১ ছেপ্টেম্বৰত চীনৰ বন্দৰ চহৰ তিয়ানজিনত এছচিঅ’ৰ শীৰ্ষ সন্মিলনত যোগ দিয়ে প্ৰধানমন্ত্ৰী মোদীয়ে। দেওবাৰে জিনপিং আৰু সোমবাৰে পুটিনৰ সৈতে তেওঁ পাৰ্শ্ববৈঠক কৰে।

আনহাতে, পুটিন-মোদী বৈঠকৰ পিছত কেইঘণ্টামানৰ ব্যৱধানত ৱাশ্বিংটনৰ পৰা পৰস্পৰবিৰোধী দুটা বাৰ্তা আহে। প্ৰথমটো মাৰ্কিন বিদেশ সচিব মাৰ্কো ৰুবিয়’ৰ। দ্বিতীয়টো মাৰ্কিন ৰাষ্ট্ৰপতি ড’নাল্ড ট্ৰাম্পৰ।

ৰুবিয়’ৰ দাবী আছিল যে, ভাৰত-আমেৰিকাৰ সম্পৰ্ক দীৰ্ঘস্থায়ী আৰু ভৱিষ্যতে ই আৰু উন্নত হ’ব। কিন্তু ট্ৰাম্পে শুল্কবিবাদৰ পৰিপ্ৰেক্ষিতত ভাৰতৰ বিৰুদ্ধে অভিযোগ কৰে যে, দশকৰ পৰা দশক ধৰি ভাৰতে দ্বিপাক্ষিক বাণিজ্যত একতৰফীয়া লাভ অৰ্জন কৰি আহিছে।

দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধৰ পিছত ভাৰত আৰু ৰাছিয়াৰ সম্পৰ্ক বিশ্বৰ অন্যতম গুৰুত্বপূৰ্ণ। ২০২২ চনত ইউক্ৰেইন যুদ্ধ আৰম্ভ হোৱাৰ পিছত পশ্চিমীয়া দেশসমূহে মস্কোৰ পৰা ইন্ধন আমদানি বন্ধ কৰি ৰাছিয়াৰ অশোধিত তেলৰ বাণিজ্যৰ ওপৰত নিষেধাজ্ঞা জাপি দিয়ে।

ইফালে, নতুন দিল্লী বৰ্তমান মস্কোৰ সৰ্ববৃহৎ তেল ক্ৰেতাৰ ভিতৰত অন্যতম। ক্ৰমবৰ্ধমান বৈশ্বিক অৰ্থনৈতিক জটিলতাৰ মাজত মাৰ্কিন ডলাৰৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীলতা কমাবলৈ দুয়োখন দেশে ৰুপী-ৰুবল বাণিজ্য প্ৰক্ৰিয়া সৰল কৰাৰ প্ৰচেষ্টা চলাইছে।

